Říká se, že skvělý koncept byste neměli měnit. Nicméně právě to jsme udělali. Představíme vám některé nové funkce, o které jsme vozidla obohatili, abychom přispěli k pohodlí a bezpečnosti řidiče a aby byla naše vozidla ještě praktičtější a všestrannější, ať už je požíváte k jakémukoliv druhu přepravy.
Asok George je zodpovědný za návrh exteriéru nového Volva FH. Vtisknout vozidlu výraznou osobitost však bylo prioritou pro všechny členy designerského týmu. „Volvo FH se vždy dalo snadno poznat podle nakloněného čelního skla. A bude tomu tak i nadále,“ říká Asok George. Nyní, když bylo čelní sklo za účelem vytvoření prostornější kabiny namontováno do vzpřímenější polohy, je úhel střechy důležitější než kdy dříve. Díky těmto vlastnostem si kabina zachovala svůj nezaměnitelný profil.
Nezaměnitelné Volvo
„Pokud kolem projede Volvo, nemělo by zůstat bez povšimnutí. Naším cílem bylo vytvořit ten nejsnáze rozpoznatelné vozidlo na cestách,“ vysvětluje Asok George.
Procházíme se kolem kabiny a díváme se na ni ze všech stran. Asok George a Rikard Orell, vedoucí designového oddělení společnosti Volvo, ukazují některé rozdílné funkce a detaily. Jednotlivé díly karoserie vzájemně přesně lícují, povrchová úprava je dokonalá. Hranám a křivkám kabiny návrháři říkají „grafika“. A kabinu vnímají jako celek, tedy ne jen jako jednu přední a dvě boční strany. Z toho důvodu všechny kontury a designové prvky vedou kolem celé kabiny. Avšak ještě důležitější než samotné křivky je celkový dojem z celého vozidla.
„Ano, to je naprosto zásadní. Musí vyjadřovat efektivitu a dynamiku vozidla. Měl by vypadat jako v pohybu, i když právě stojí,“ prohlašuje Asok George.
Nové Volvo FH vypadá, jako by bylo mírně nakloněno dopředu a jeho kola byla připravena každým okamžikem vystartovat. Tohoto dojmu je dosaženo právě „grafikou“. Důležitou oblastí návrhu jsou především podběhy a blatníky. Horní část rozšíření blatníku vede dopředu a dolů, čímž vytváří dynamickou křivku zdůrazňující tvar podběhu.
Větší a prosvětlenější kabina
Vylézáme do kabiny. Opouštíme tak prostor Asoka George a vstupujeme do světa Cariny Byström, která má na starosti návrh interiéru. Je vzdušný a prosvětlený, přestože se studiové osvětlení ani zdaleka nemůže srovnávat s denním světlem. Přispívá k tomu pochopitelně i únikový východ, který zároveň plní roli panoramatického střešního okna. Ale není to jenom tím – kabina má také větší okna.
„Pocit, jaký máte z prostornosti, je vyvoláván především designem. Proto jsme se snažili pracovat s táhlými, plynulými liniemi a povrchy bez zbytečných prvků,“ vysvětluje Carina Byström.
„Podívejte se například na přístrojový panel. Ladně se táhne od jednoho A-sloupku ke druhému a zdůrazňuje šířku kabiny,“ dodává Rikard Orell. Stejně jako exteriér, i návrh interiéru kabiny musí vyjadřovat filozofii společnosti Volvo Trucks a odrážet skandinávské tradice. „Tvary i provedení musí být opravdové,“ říká Rikard Orell. „Nesmí být složité ani vyumělkované.“
Odlišnost díky detailům
Povrchům a materiálům bylo věnováno velké množství úsilí. Nároky kladené na použité materiály jsou obrovské – opotřebení je nežádoucí a vše musí odolat náročnosti každodenního používání.
„Kvalita je důležitá, naši zákazníci si na ni potrpí. A to právem,“ dodává Rikard Orell.
Další drobností dodávající Volvu FH výrazný tvar jsou postranní zrcátka.
„Chtěli jsme, aby byla zrcátka štíhlejší a nepřekážela ve výhledu z kabiny. Nyní se natáčí celá zrcátka a nejen samotné sklo ve velkém rámu,“ popisuje Asok George.
Štíhlejší provedení zrcátek má příznivý dopad také na aerodynamický odpor. Ačkoliv je nové Volvo FH vyšší než jeho předchůdce, který byl po aerodynamické stránce jedničkou, neznamená to újmu na aerodynamických vlastnostech.
„Díky zaoblenějším rohům se nám podařilo postavit kabinu, která proudícímu vzduchu klade mnohem menší odpor,“ vysvětluje Asok George. Přispívá k tomu také přesné lícování všech dílů kabiny. Například přechod mezi horní a dolní částí kabiny je nyní naprosto těsný. Motor, odpružení a další detaily, kterých si většinou všimnete, jsou zde zcela zakryty. „Vozidlo působí ze všech stran neprodyšnějším dojmem. Tím pádem vzduch proudí kolem kabiny, ne skrze ni. Z aerodynamického hlediska jsme dokázali hotové zázraky a znovu snížili spotřebu paliva,“ říká Asok George.
Úžasné, ale nikoli zastrašující
Konstrukce vyjadřuje sebevědomí, avšak bez jakékoli známky agresivity. Provedení by mělo pochopitelně oslovit jak přepravce, tak řidiče. „V posledních letech výrazně stoupla hodnota kvalitních řidičů. Řízení nákladního vozidla je totiž určitý druh umění. Design je pro mě oslavou řidičů nákladních vozidel po celém světě,“ vypráví Rikard Orell. Ale řidiči nejsou jediní, kteří mají být spokojeni.
„Našimi zákazníky jsou přepravní firmy. A také společnost – prostě všichni, kteří přijdou do jakéhokoli kontaktu s naším vozidlem. Je skvělé, když se lidem naše vozidlo opravdu líbí, ale zároveň jim nesmí nahánět strach,“ vysvětluje Rikard Orell.
„Společnosti Volvo Trucks na lidech záleží. Doufáme, že to je z designu na první pohled patrné,“ dodává Asok George. Pak ještě na vozidlo naposledy pohlédne a šedá plachta klesá zpátky na své místo.